Storstadsbarometern är en omfattande trendundersökning som görs i tidningen Nöjesguidens nätverk. Det har gjorts två stora trendstudier på över 130 frågor, den första i november 2005 med ca 400 respondenter från Stockholm, Göteborg och Malmö, och den andra i maj-augusti 2010 med över 1 100 respondenter. Det görs löpande nya undersökningar. De stora trenderna som identifieras i Storstadsbarometern 2010 är den naturliga trenden, hemmatrenden, lagom är bäst-trenden, må bra-trenden och väx upp-trenden. Tjänster kring trendstudierna utförs av företaget Storstadsbyrån.

Fakta om Storstadbarometern

Fakta om Storstadsbarometern
Vad säger Sveriges mest träffsäkra trendpanel om framtiden?

Storstadsbarometern är en undersökning där vi låter Nöjesguidens nätverk av trendmedvetna personer förutspå trender. Trendundersökningen genomfördes första gången 2005 med ett prespektiv på fem år och vi har fått se de flesta av de identifierade trenderna slå in. År 2010 gjordes undersökningen om och nya trender ligger framför oss. 

Storstadsbarometern och tjänster relaterade till studien utförs av bolaget Storstadsbyrån som ägs av skaparna av studien samt Nöjesguiden.

Storstadsbarometen använder en specifikt utvecklad metod för sina trendspaningar där de över 400 trendkänsliga personerna tillsammans bedömer framtidens trender. I den första undersökningen på cirka 130 frågor och 32 trendspaningar som gjordes 2005, och i uppföljaren 2010, lyckades Nöjesguidens målgrupp med hög träffsäkerhet förutspå samhällstrender.  
År 2005 förutspådde panelen bland annat att vi kommer att prioritera att stressa ned, bli mer kräsna med ingredienserna i den mat som vi stoppar i oss, att intresset för odling och särskilt stadsodling kommer att öka, att vi kommer att intressera oss allt mer för gamla tiders hushållningsmetoder, att vi kommer att köpa mer ekologiskt och rättvisemärkt samt att vi kommer att använda sociala media och vår egen plånbok för att utöva konsumentmakt. Då som nu ansågs också miljöintresset och engagemanget för vår jord bara öka och det största politiska partiet i denna grupp fortsätter att vara miljöpartiet.

Om Storstadsbarometern
Storstadsbarometern är inte en undersökning bland andra – den är unik genom att det är över 400 av Sveriges säkraste trendspanare som gemensamt tittar framåt. Idén, som togs fram av Mikael Sjöbeck, då vd på Nöjesguiden och Lisa Lönner Pulkkinen, då Strategic Director på eventbyrån PS Communication, baseras på teorin att en mindre grupp som är extra rörlig och före sin tid kan indikera hur de stora trenderna i samhället rör sig framöver. Nöjesguidens läsare är en grupp som ligger först i trenden och är därför extra bra på att blicka framåt. Nöjesguidens läsare har specifikt valts ut eftersom de är medvetna, rörliga och lever i trendernas centrum.
Om Lisa Lönner Pulkkinen
Skaparen av metoden bakom Storstadsbarometern, Lisa Lönner Pulkkinen, har arbetat med ungdomskommunikation och undersökningar i snart 20 år, på PR-byrå, på MTV Networks Nordic och på PS Communication. Hon har genomfört många fokusgrupper med unga människor under årens lopp och känner väl till de olika trender och förändringar som skett från tidigt 1990- till 2010-tal. Hon hämtar inspiration i sin analys både från research, psykologi, kommunikationsteori, kreativitet och praktisk verklighet. Hennes både humoristiska och trendspanande föredrag kring Storstadsbarometern har varit mycket uppskattade och efterfrågade.
  
Om Nöjesguiden
Nöjesguiden är Sveriges största gratistidning inom nöjen och utkommer i tre editioner - Stockholm, Malmö och Göteborg. Vi bevakar musik, film, kultur, krog, klubb och populärkultur på ett lokalt plan och har utkommit en gång i månaden sedan 1982. Tidningen distribueras på stan - där vår målgrupp befinner sig, i butiker, på kaféer och krogar.

Storstadsbarometern täcker in följande områden:
- Allmänna värderingar och attityder
- Uppfattning om ungdomar och generationstänkande
- Varumärkeslistor och vad är ett bra varumärke
- Konsumtionsmönster
- Mat, restaurang och detaljhandel
- Kläder och mode
- Skönhet
- Fysisk hälsa
- Psykisk hälsa
- Yrkesval och arbete
- Kommunikation & teknik
- Media
- Resor och kommunikationer
- Relationer, familj, sex och samlevnad
- Droger, alkohol och fester
- Musik
- Ekonomi, pensioner, försäkringar och sparande
- Aktiviteter/vad de gör kontra attityder
- Politik och solidaritet, välgörenhet
- Syn på världens utveckling
- Förebilder och personer inom olika områden
Ett axplock av företag och organisationer som har tagit del av Storstadsbarometern:
Europcar
Kraft Foods
Löfbergs Lila
Miljödepartementet
Procordia Food
Rusta
Socialdepartementet
Starcom
Telia
TryggHansa
Valora Trade