I en helt ny
kortversion av den omfattande trendspaningen Storstadsbarometern har ett
urval av opinionsbildare inom tidningen Nöjesguidens kontaktnät återigen förutspått
några trender i samhället inför 2012. I den första undersökningen som gjordes 2005, och i uppföljaren 2010, lyckades den här målgruppen med hög träffsäkerhet förutspå ett antal samhällstrender. Våra briljanta trendspanare har nu gjort det igen! Vi kommer att löpande lägga ut lite kommentarer och tankar från den nya trendspaningen här på Storstadsbloggen.
En nyhet inför 2012 är att resondenterna tror att användningen av kosmetika,
skönhetsprodukter och mindre ingrepp kommer att öka under nästa år som en reaktion
mot den ekonomiska krisen. Ett bra citat från undersökningen är "mer läppstift i lågkonjunktur". Några tror också på att vi kommer använda starkare färger när vi sminkar och klär oss bara för att lysa upp tillvaron lite.
Trenden mot att skaffa barn i allt yngre ålder
fortsätter och i linje med det stärks ”hemmatrenden”. Vi hyllar allt mer det
nära och intima livet med familj och vänner.
Den fria synen på sexualitet spås
vara här för att stanna, men det är mindre aktuellt att hänga ut sitt sexliv
till allmän beskådan i samtal, media och på nätet. Det är inne att må bra och
ett vanligt nyårslöfte är att bli kär.
Sveriges politiker får totalt bottenbetyg, oron
är stor för världens utveckling och miljöpartiet är absolut största partiet i
den unga storstadsmålgruppen. Mer om detta senare!
Storstadsbarometen använder en specifikt utvecklad metod för trendspaning där över 400 trendkänsliga personer tillsammans bedömer framtidens trender.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar