Storstadsbarometern är en omfattande trendundersökning som görs i tidningen Nöjesguidens nätverk. Det har gjorts två stora trendstudier på över 130 frågor, den första i november 2005 med ca 400 respondenter från Stockholm, Göteborg och Malmö, och den andra i maj-augusti 2010 med över 1 100 respondenter. Det görs löpande nya undersökningar. De stora trenderna som identifieras i Storstadsbarometern 2010 är den naturliga trenden, hemmatrenden, lagom är bäst-trenden, må bra-trenden och väx upp-trenden. Tjänster kring trendstudierna utförs av företaget Storstadsbyrån.

PRESS

Här nedan finner du pressmeddelanden som har skickats ut om Storstadsbarometern. De publiceras löpande.


PRESSMEDDELANDE                                                                     
Stockholm den 27 december 2011

Trenderna 2012: mer läppstift i lågkonjunktur, 2012 års nyårslöfte: träna och bli kär och vi vill ha mindre sexutsvävningar i media

I en ny version av den omfattande trendspaningen Storstadsbarometern har ett urval av opinionsbildare inom tidningen Nöjesguidens kontaktnät förutspått några trender i samhället inför 2012. Användningen av kosmetika, skönhetsprodukter och mindre ingrepp spås öka under nästa år som en reaktion mot den ekonomiska krisen. Trenden mot att skaffa barn i allt yngre ålder fortsätter och i linje med det stärks ”hemmatrenden”. Vi hyllar allt mer det nära och intima livet med familj och vänner. Den fria synen på sexualitet spås vara här för att stanna, men det är mindre aktuellt att hänga ut sitt sexliv till allmän beskådan i samtal, media och på nätet. Det är inne att må bra och ett vanligt nyårslöfte är att bli kär. Sveriges politiker får bottenbetyg, oron är stor för världens utveckling och miljöpartiet är absolut största partiet i den unga storstadsmålgruppen.

Storstadsbarometen använder en specifikt utvecklad metod för trendspaning där över 400 trendkänsliga personer tillsammans bedömer framtidens trender. I den första undersökningen på cirka 130 frågor och 32 trendspaningar som gjordes 2005, och i uppföljaren 2010, lyckades Nöjesguidens målgrupp med hög träffsäkerhet förutspå samhällstrender. 

Här är några av trenderna 2012:

SKÖNHETSTREND: Svikande konjunktur – mer läppstift och fler operationer

Skönhetsintresset och antalet operationer spås av trendspanarna öka bland folk generellt nästa år - även om stora ingrepp är ute. Produkterna som används ska dock helst vara naturliga och ekologiska. Män satsar mer på skönhet och utseende. Några kvalitativa citat från deltagarna:

”Även om jag tror att trenden är att se mer naturlig ut så kommer folk använda botox och skönhetsprodukter för att nå ett "fräschare" resultat.”

”Trenden med naturliga produkter utan kemiskt jox får ett ytterligare uppsving.”

SEXTRENDER: Tillsätt en sexualminister - börja använd kondom

Inför 2012 tror trendspanarna att den öppna attityden till sex är här för att stanna - men det finns ingen anledning att prata om sex alltför öppet. Dags att vara mer ”hemlig” i sina förehavanden och det följer den generella ”hemmatrenden” identifierad i Storstadsbarometern 2010 där intimitet, närhet och familj är aktuella ord. En del av deltagarna tror på ökad kondomanvändning från att det under en längre period har varit ute med skyddat sex.

”Enkelt, intimt, nära. One-Night-Stand, sexgungor och strap-on:s är förbi. KVALITET före KVANTITET. ”

”Allt är tillåtet, inget är konstigt, men vi är inte längre intresserade av att veta vad folk omkring oss håller på med. Vi blir inte kyskare, men håller vårt sexliv för oss själva.”

”Det tillsätts en sexuallevnadsminister!  Och förhoppningsvis mer kondomanvändande.”

FAMILJETRENDEN: Fler barn tidigare – fler kollektiv men färre rockstars/knarkare  

Det är inne att skaffa barn tidigare, resonemanget är att med jämställdhet går det att kombinera barn med karriär eller studier i unga år. En annan stark trend är en mer öppen syn på konceptet familj. Allt från kollektiv till öppna förhållanden finns med på trendlistorna. Barnen ska uppfostras genusneutralt och i den här gruppen är jämlikhet en mycket stark trend som också syns i hur man väljer att leva. Inom många områden ser vi ett nostalgiskt tillbakablickande på allt från 20- till 50-tal, medan vi inte kan se några tecken på detta inom området könsroller. Några citat inom området familj:

”Mindre löst, mer fast. Barn tidigare, snabbare, oftare (?). Dock inte fler än man klarar av och jorden kan ta hand om.”

”Fler barn och fler giftermål. Färre rockstars och färre knarkare.”

”Fler singlar skaffar barn själva. Kollektivet får en renässans, kanske på ett nytt sätt”

NYÅRSLÖFTET 2012 – bli kär för att må bra, rutiner i tillvaron och träna mer

2012 saknas inte ambitioner att må bättre, både fysiskt och psykiskt. Detta är en del av en stark ”må bra-trend” under de senaste åren. Det vanligaste projektet för nästa år är att träna mer – alternativt att jobba och stressa mindre. Rutiner, planering och struktur på tillvaron är inne. Ett förvånansvärt stort antal anger också att de vill bli kära för att må bättre.

 SEMESTER: Unga på pensionärsresor, cross fit-resor, res kortare - eller stanna hemma

Unga storstadsbor letar efter nya, annorlunda resmål men vill nu resa och lära sig något precis som vi länge sett bland äldre. Här önskas kulturresor, mat- och vinresor, vandringar eller andra upplevelser där man lär sig något. En stark trend är resor med fysisk aktivitet i naturen som cross-fitresor eller fjällvandring. När det gäller stadsresor fortsätter New York och Berlin stå högst på listan men det forna östblocket intresserar allt mer. Man åker hellre en kortare tid och på kortare distans – eller varför inte stanna hemma?

POLITIK: Ärlighet och kraftfullt agerande i politiken saknas – MP är största partiet

Leva som man lär. Ärlighet. Det är vad 2012 års trendspanare önskar av Sveriges politiker. Förtroendet är lågt för svenska politiker och miljöpartiet fortsätter att ligga runt 30 % i den här gruppen av medvetna storstadsbor, i alla tre storstadsområden. S har endast 8 %. Oron är stor för världens utveckling och mest oroande är klimatförändringar, miljö och ekonomisk kris.

”Någon som driver miljö- och skolfrågor på ett vettigt sätt. Och lite jävla passion. Alla politiker vill bara ha feta lägenheter och bilar känns det som just nu.”

”För mkt pajkastning i dagsläget. Kasta åtminstone rättvisebakade, ekologiska och fairtrade-pajer.”

För mer information, kontakta Lisa Lönner Pulkkinen, trendanalytiker: 070 200 94 14.

Mer information läggs ut löpande på storstadsbloggen: http://storstadsbarometern.blogspot.com

Fakta om Storstadsbarometern:

Den första Storstadsbarometern gjordes av Nöjesguiden i samarbete med PS Communication i november 2005 och cirka 400 respondenter från Stockholm, Göteborg och Malmö svarade på 130 frågor samt gjorde 30 trendlistor. I maj-augusti 2010 upprepades Storstadsbarometern och över 1 100 respondenter i Stockholm, Göteborg och Malmö svarade på 132 frågor. Fokusgrupper har också genomförts. I 2010 års Storstadsbarometer identifierades några stora trender såsom den naturliga trenden med ett allt större naturintresse, hemmatrenden, lagom är bäst-trenden där det är inne att ha ordning på sin ekonomi och inte leva i allt för stora utsvävningar samt må bra-trenden där vi drar ned på stress till förmån för att leva i balans med naturen.

Mellan den 16 november och 5 december 2011 har en kortare variant genomförts av Nöjesguiden för att spana trender inför 2012. 168 engagerade respondenter svarat på ca 20 frågor om trenderna 2012. Undersökningen genomförs av Storstadsbyrån, ett företag ägt av Nöjesguiden, Lisa Lönner Pulkkinen och Mikael Sjöbeck.



Lisa Lönner Pulkkinen

Storstadsbyrån AB    

P: Östermalmsgatan 87 D, 114 57 Stockholm
E: lisa@storstadsbyran.se         
M: 070 200 94 14

......


Högupplösta bilder finns, kontakta vår pressansvariga Karin Dufvander Tränk:
karin.dufvander.trank_ps-communication.se eller mobiltelefon +47 73 649 60 07.

PRESSMEDDELANDE
Stockholm den 13 oktober 2010

Storstadsbarometern 2010, unik trendundersökning förutspår vardagsrealism:
Unga vuxna förutspår fokus på vardagsliv, trygghet och lugn
-       Unga opinionsbildare spår enkla, trygga lösningar med fokus på det personliga

I dag presenterades resultatet av Storstadsbarometern 2010, en undersökning i Sveriges mest träffsäkra opinionspanel representerade av tidningen Nöjesguidens läsare. Vi ser nu en ännu mer intensiv fortsättning på trenden med det lantliga, naturfokuserade, gröna och ett lugnare tempo. Vi har fått se många av trenderna från 2005 års undersökning slå in. Trenden med globalt och ekologiskt ansvar känner vi igen i 1970-talets värderingar och många av dessa trender fortsätter nu -  Framöver går det över i en önskan om ett tryggt, enkelt och sunt vardagsliv med en god ekonomi och sunda relationer. Ord som är centrala för unga är ansvar, gränser, balans och enkelhet. Vi har lärt oss av misstagen från den vilda självförverkligande 90-talsindividualismen som nu på 10-talet går över i vardagsrealismen.
-          Inte för mycket jobb, inte för mycket sex, inte för mycket tradition, inte för mycket shopping utan ett lagom leverne med ett lagom bra arbete som passar just mig. De unga inser att det kan vara positivt att vara en del i ett kollektiv eftersom det ”blir så jobbigt att vara så speciell hela tiden”, säger Lisa Lönner Pulkkinen på PS Communication som står bakom undersökningen.
Många tar det lugnare, stressar av och söker trygga, stabila relationer baserat på kunskap om hur man mår bra. Beroende på friheten att välja själv kan man göra trygga, enkla och sunda val. En ökande ”valtrötthet” leder till en önskan om enklare lösningar. Hemlivet och det lugna livet är något som hyllas och prioriteras.
-          Kanske det låter tråkigt? Inte alls, det är kloka slutsatser efter en zappande, stressande och självcentrerad era full av personfixering. Unga opinionsbildares uppgift i samhället är att skapa motreaktioner.  Nu är det dags att bli lite mer doldis, leva det stilla livet med realistiska krav på arbete och självuppfyllande, säger Lisa Lönner Pulkkinen.

Storstadsbarometern presenterades på ett frukostseminarium den 13 oktober av kommunikationsbyrån PS Communication och tidningen Nöjesguiden i samarbete. Undersökningen baseras på ett nytt sätt att se på olika grupper i samhället. Ålder är ofta en dominerande faktor i olika trendmätningar men när ungdomskulturen blir så mycket bredare och alla tar del av all information ständigt, spelar ålder, kön och klass allt mindre roll för hur vi agerar och möter vår omvärld. Trender går snabbare och blir starkare och påverkar oss mer. Samtidigt är vi samma människor med samma förutsättningar att konsumera information och intryck vilket leder till att vi kanske ändå inte ändrar vårt fokus så mycket som vi tror. Många trender uppstår i en allt mer välinformerad innerstadsmålgrupp men sprids snabbt vidare till äldre grupper och landsbygd samt mindre städer.

I undersökningen deltog över 1 100 personer som fått svara på cirka 130 djupa frågor om hur de lever nu och de har gjort 32 trendlistor över vad de tror gäller då, nu och i framtiden. Den genomfördes mellan juni och augusti 2010 i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det har också genomförts en fokusgrupp i Stockholm där mer komplicerade frågeställningar har diskuterats. Några av de ämnen som diskuterades var könsroller, politik, livsåskådning, hälsa, relationer, framtidstro, familj, mat, mode och sex.  Första omgången, Citybarmetern, genomfördes november 2005.

För ytterligare information, kontakta:
Lisa Lönner Pulkkinen, Strategic Director, PS Communication
Mobil 070 200 94 14
---
Fakta om Storstadsbarometern

Vad säger Sveriges mest träffsäkra trendpanel om framtiden?

PS Communication och Nöjesguiden har för andra gången genomfört Storstadsbarometern. Det är en trendundersökning bland Nöjesguidens medvetna och unga läsare. Trendundersökningen genomfördes förra gången år 2005 och vi har fått se det mesta slå in. Då förutspåddes bland annat ett ökat miljöengagemang, en önskan om ett mer naturligt leverne med ekologisk och medveten konsumtion, att odla mer i staden, mer lokalproducerad mat på naturliga råvaror, ett naturligt skönhetsideal, ett ökat intresse för ett lugnare och mer stressfritt liv samt mer fokus på traditionella äktenskap, barn och sunda relationer.

Om Storstadsbarometern
Storstadsbarometern är inte en undersökning bland alla andra – den är unik genom att det är över 400 av Sveriges säkraste trendspanare som gemensamt tittar framåt. Idén, som togs fram av Lisa Lönner Pulkkinen på PS Communication i samarbete med Nöjesguiden, baseras på teorin att en mindre grupp som är extra rörlig, kreativ och tar starka intryck kan indikera hur de stora trenderna i samhället rör sig framöver, särskilt om man slår ihop deras gemensamma trendspaningar.

Undersökningen har genomförts i Stockholm, Göteborg och Malmö. Över 400 personer har svarat på 130 djuplodande frågor och gjort 32 trendspaningar Då – Nu - Framöver. Respondentgruppen har utfört trendspaningar inom en mängd olika områden. Fokusgrupper har även genomförts.

Urval och fakta
       Urval: 6 000 från Nöjesguidens register
       Cirka 1 100 har svarat på frågorna. Ålder:
      16-24                                (44%)
      25-34                                (43%)
      över 35                              (13%)´
       Det är personer från alla tre storstäderna (65% bor i samma stad som de är födda)
      Stockholm                        (61%)
      Göteborg                           (24%)
      Malmö                               (16%)
       Webbenkätundersökning gjord mellan 15 maj och 31 augusti 2010
      130 frågor
      32 trendlistor & varumärkeslistor
       Fokusgrupper i Stockholm
       68% har högskoleutbildning 3 år eller mer.
       Det råder inga större inkomstskillnader mellan kvinnor och män i undersökningen. Ej heller några stora könsskillnader i åsikter/sysselsättning/attityder eller trenduppfattningar.
       De vanligaste yrkesinriktningarna bland dem som arbetar är:
      Media och underhållning
      Reklam och kommunikation
      Konst och design
      Kultur
      Detaljhandel
      Hotell och restaurang
      Vård och omsorg
      IT och telekommunikation
       13% är egna företagare
       43% är singlar, ingen skillnad mellan könen. 8% är gifta och 32% sambos.
       Som genomsnittlig personlighetsprofil uppfattar denna grupp sig som
      Engagerad
      Hjälpsam
      Anpassningsbar
      Välorganiserad med stark pliktkänsla
      Konstintresserad
      Social
       Resultatet av undersökningar och trendspaningar finns i separat pressmeddelande.

Storstadsbarometern täcker in följande områden:
- Allmänna värderingar och attityder
- Uppfattning om ungdomar och generationstänkande
- Varumärkeslistor och vad är ett bra varumärke
- Konsumtionsmönster
- Mat, restaurang och detaljhandel
- Kläder och mode
- Skönhet
- Fysisk hälsa
- Psykisk hälsa
- Yrkesval och arbete
- Kommunikation & teknik
- Media
- Resor och kommunikationer
- Relationer, familj, sex och samlevnad
- Droger, alkohol och fester
- Musik
- Ekonomi, pensioner och sparande
- Aktiviteter/vad de gör kontra attityder
- Politik och solidaritet, välgörenhet
- Förebilder och personer inom olika områden


-----

PRESSMEDDELANDE
Stockholm den 17 september 2010
Utdrag ur Storstadsbarometern visar på en framtida splittring inom politiken:
Unga opinionsbildare förutspår större engagemang i politiska frågor och röstar på MP eller M
Unga omtalade som oengagerade och ointresserade av politik, tycks vara historia, politik har återigen blivit trendigt lagom till valet 2010 - i alla fall enligt Sveriges mest träffsäkra opinionspanel. I Storstadsbarometern, som för andra gången genomförs av PS Communication och gratistidningen Nöjesguiden, har över 1100 opinionsbildare gett sin syn på trenderna nu och framåt inom en rad olika områden. År 2005 förutspåddes ökat miljöengagemang, att fler när en dröm om det naturliga och genuina, hälsosammare livsmönster, ökat intresse för att odla själv och att vi föder barn tidigare och längtar efter traditionella relationer – alla trender vi nu väl känner igen. En uppdatering av den omfattande studien släpps i mitten av oktober 2010, men denna korta förhandsanalys på det politiska området visar på ökat politiskt engagemang. Det var hög svarsfrekvens på de politiska frågorna. Partipolitiskt är MP och M starkast. Feminism och miljötänkande är mer inne än någonsin.
-          Finessen med undersökningen är att vi väljer ut några av de mest medvetna unga opinionsbildarna, de som lever nära trenderna och går lite före övriga samhället. De får svara på hur de agerar, men också om vad de tror kommer gälla framöver inom en rad olika områden, säger Lisa Lönner Pulkkinen, Strategic Director på PS Communication som utformat och genomfört Storstadsbarometern.
3 procent förutspår en mer personlig utveckling inom politiken med starka ledare såsom i USA. Dubbelt så många tror på ökat engagemang i politiken, som de som tror på lägre engagemang. En del tror att enskilda frågor kommer att bli viktigare framöver när medborgarna verkligen engagerar sig, trots att blockpolitiken förutspås att fortsätta. Några exempel på kommentarer lyder:
-          Fler kommer bli tvungna att sätta sig in politiskt
-          Krav på bättre insyn i politiken. Vad är demokrati om man inte vet vad som händer?
-          Större insyn via bloggar mm
-          Politik får större popularitet, även bland unga
-          Folk mer öppna om vilket parti de röstar på och engagerar sig ytterligare
Miljöfrågorna är fortsatt väldigt viktiga, och ter sig nästan självklara för den här gruppen, en väldigt hög andel, närmare 67% (av 631 svar), väljer ofta eller ganska ofta ekologisk mat i affären, och denna andel har ökat kraftigt sedan 2005. Orsaken till att de väljer ekologiskt är främst etik- och klimataspekter men det finns även en del som väljer det på grund av hälsoaspekter. 20% väljer också ofta rättvisemärkt, en kraftfull ökning sedan förra undersökningen. Fortfarande stämmer påståendet att dessa personer anser att de kan påverka samhället genom sina inköp och val i livet, det vill säga en slags konsumentmakt som är en ny trend i Sverige.
Väldigt få i denna grupp är helt oengagerade i samhällsfrågor av en eller annan karaktär. Många ser också en trend där välgörenhet blir viktigare och att allt fler ger löpande till välgörande ändamål, däremot kommer välgörenhetsorganisationerna synas hårdare i sömmarna. Även ute i världen verkar många tro på en ökad demokratisering och ökat politiskt engagemang, även om andra tror på fler världskrig och nya maktsfärer. Folk kommer att ”orka bry sig” enligt panelen.
I urvalet är de flesta feministiska, såväl kvinnor som män. 35% anser att det finns ett patriarkat som måste kämpas emot och ytterligare 32% anser att kvinnor och män är olika, därför måste kvinnor lyftas fram. Endast 19% anser att tiden får avgöra och 4% anser att allt är bra som det är (av 872 svar).  Detta stämmer väl överens med resultaten från undersökningen 2005.
En del tror att blockpolitiken blir ännu mer extrem och likna utvecklingen i USA med två stora partier, medan andra tror att blockpolitiken kommer att splittra och leda till en ny politisk scen. Några exempel på kommentarer:
-          Blocken kommer bli mer framträdande och partier kommer samarbeta mer för att vinna röster.
-          Det blir fortsättningsvis bara två storpartier att rösta på med när kristendemokraterna och vänstern ligger lite illa till, passar det på att komma andra partier, nya, som folk kan sympatisera mer med.
Några tror till och med på anarki och några tror på diktatur. Ungefär lika många spår en borgerlig utveckling som en mer vänsterinriktad utveckling, trots att de politiska åsikterna väger ganska jämnt mellan blocken i undersökningen.
Partisympatierna i undersökningen är egentligen mindre intressant som trendfaktor eftersom urvalet är väldigt specifikt, men i denna undersökning får M och MP absolut flest röster med runt 22,8% och 27,2% respektive, varav båda partierna har ökat sedan panelens röster i förra valet. Det är en viss övervikt åt det rödgröna blocket. S och V har runt 8,7% och 9,4% vardera, här har S sjunkit något och V ökat. Folkpartiet får 5,2% och Centern 2,6%. 7,1% röstar på feministiskt initiativ (en ökning sedan förra valet) och bara 0,5% på Sverigedemokraterna respektive 0,2% för Kristdemokraterna.  Däremot väljer 6,1% inget och 4% att rösta blankt. Då ska det betänkas att en del av personerna i undersökningen inte heller hade rösträtt.
De frågor man oroar sig mest för i världen är fattigdomen, barns situation i världen, väpnade konflikter, vattenbrist samt utvecklingen i Mellanöstern, medan en stor skillnad i undersökningen sedan förra gången är att man är positiv till utvecklingen i USA. Dessutom är man fortfarande väldigt oroad för kärnvapenspridning. Integrationen i Sverige anser man inte heller går åt ett positivt håll. Däremot är man positivt inställd till utvecklingen för värderingar och utveckling av ny teknik. En hög andel av personerna i undersökningen anser att media och sociala media är viktiga för deras attityder och åsikter, däremot har musik minskat i relativ betydelse som influens.
Fakta om undersökningen:
·         Totalt har 1163 personer påbörjat undersökningen och 463 svarat på alla frågor .
·         Undersökningen omfattar totalt 123 djuplodande frågor inom områden som media, attityder, hälsa, relationer, privatekonomi, syn på arbete och yrken, religion, resor, heminredning, teknikutveckling, politik, mat med flera (de presenterade fakta ovan är ett litet urval av helheten).
·         Ca 60% av dem som svarade är från Stockholm, 24% från Göteborg och 16% från Malmö.
·         Enkäten är utskickad till personer ur Nöjesguidens register av opinionsbildare i alla tre städerna.
·         Ålderspannet är främst mellan 18 och 35, där 7,5% är 19 år eller yngre samt 12,7% är 36 år eller äldre.
För ytterligare information, kontakta:
Lisa Lönner Pulkkinen, PS Communication, 070 200 94 14 eller lisa.lonner@ps-communication.se
Faje Gani, Nöjesguiden, 070-46 55 722 eller faje.gani@nojesguiden.se