Storstadsbarometern är en omfattande trendundersökning som görs i tidningen Nöjesguidens nätverk. Det har gjorts två stora trendstudier på över 130 frågor, den första i november 2005 med ca 400 respondenter från Stockholm, Göteborg och Malmö, och den andra i maj-augusti 2010 med över 1 100 respondenter. Det görs löpande nya undersökningar. De stora trenderna som identifieras i Storstadsbarometern 2010 är den naturliga trenden, hemmatrenden, lagom är bäst-trenden, må bra-trenden och väx upp-trenden. Tjänster kring trendstudierna utförs av företaget Storstadsbyrån.

måndag 18 oktober 2010

Multi-kultitrend bland unga - en reaktion?

Trendundersökningen Storstadsbarometern gjordes bland unga, medvetna människor i storstaden mellan juni och augusti i år 2010, mitt under valrörelsen. Nöjesguidens läsare seren multikultitrend alla områden, inom mat, inom kläder, inom inredning och restauranger samt politik - en multikultitrend med stort intresse för det globala. Faktiskt också, trots att de svenska varumärkena fortsatt är det starkaste, märker man ett något ökat intresse för att arbeta internationellt (något som röner lågt intresse generellt, andra faktorer såsom balans i vardagen är mycket viktigare).

Det LOKALA intresset är fortfarande stort, exempelvis inom mat vill man fortfarande och nästa ännu mer än 2005, äta svensk husmanskost, långkok och mat tillagat på lokala råvaror - för miljöns skull. Men nu kommer också intresset för långväga kök starkt - asiatiskt var på utelistan 2005 men nu är det stort intresse för Asien igen med exempelvis koreanskt, vietnamesiskt, raw food och japanskt men även afrikansk mat såsom etiopiskt mat och centraleuropeisk, baltisk, tysk eller ungersk mat samt mexikanskt/sydstatsmat.

Cirka 50 procent av dessa medvetna storstadsungdomar köper ofta, ganska ofta eller då och då RÄTTVISEMÄRKTA produkter, ett sätt att göra rätt för sig när man handlar. Detta trots att man kanske inte har så väldigt mycket pengar att röra sig med. Detta är en stark ökning och tyder på att vi kommer köpa mer rättvisemärkt i framtiden.

Nedan några citat:

Kommer komma fler små nischade restauranger med litet utbud men stor expertis. McDonalds går bakåt, och annan snabbmat, typ falafel går framåt.

ännu mer restauranger! kulturer som mixas ger många spännande bland-restauranger med influenser ifrån olika länder. snabbmaten hänger dock fortfarande kvar.

Real deal in the origin country (thai food in thailand a.s.o.) plus fusion home.  

Fler o fler artiklar av med internationell härkomst, exotiska livsmedel som vi saknar efter någon resa vi gjort och nu vill kunna köpa hemma i sverige.

Det är också ett större intresse för att resa långt. Det krockar dock med det starka miljötänkandet. Men med det stora politiska engagemanget som vi ser så kanske vi kommer att resa och samtidigt gör en social insats i området vi besöker? Man tänker ändå att resandet öppnar ögonen för nya kulturer.

Kanske är detta en reaktion på främlingsfientlighet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar