Storstadsbarometern är en omfattande trendundersökning som görs i tidningen Nöjesguidens nätverk. Det har gjorts två stora trendstudier på över 130 frågor, den första i november 2005 med ca 400 respondenter från Stockholm, Göteborg och Malmö, och den andra i maj-augusti 2010 med över 1 100 respondenter. Det görs löpande nya undersökningar. De stora trenderna som identifieras i Storstadsbarometern 2010 är den naturliga trenden, hemmatrenden, lagom är bäst-trenden, må bra-trenden och väx upp-trenden. Tjänster kring trendstudierna utförs av företaget Storstadsbyrån.

tisdag 26 oktober 2010

Unga opinionsbildare tror att vi vill vara mer privata på nätet i framtiden

I Storstadsbarometern framgår tydligt att man träffar de flesta i målgruppen på Facebook, övriga plattformar är mer begränsade grupper som har. Men de flesta är aktiva på just Facebook, 90% i denna kräsna målgrupp är aktiva varannan dag eller oftare. De flesta tror att vi kommer att öka användandet.

Man umgås på Facebook. Vi ska inte dramatisera så mycket kring det, det används istället för mail och telefon och så kan man ju träffa fler och prata på en gång. "Men på er tid hängde ni ju heta linjen" fick jag höra från en av deltagarna i fokusgrupperna. Kanske inte så stor skillnad från förr ändå, bara en ny plattform? Det är ju inte själva Facebook det handlar om, det är ju ett sätt att ha kontakt.

Men i framtiden kommer vi vilja vara mer privata på Facebook och andra plattformar och bara släppa in dem vi känner väl, det är tydligt i undersökningen. Vi blir mer osynliga och värnar om vår lilla sfär.

Men vad tycker man om reklam på FB? Jo det känns inte helt rätt där, särskilt inte om det inte är tydligt utan ett försök till påverkan. Var ärlig med vad du gör i så fall! Men att som företag ha en egen Facebook-sida där man tydligt pratar om sina produkter eller tjänster och sin egen kunskap samt använder den för kontakt med kunden. Det känns väldigt bra och modernt. Som HM!

Tydlighet alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar